duminică, 5 februarie 2012

pilaf banatean

                                                                                   
    



  Reteta prezentata mai jos imi e cunoscuta,astfel,am adaugat sau schimbat ceva,functie de cum stiu eu reteta,de la bunica.
 …Banatul,nu doar un tinut imbelsugat si elegant,cosmopolit si cu splendide traditii,ci si o bucatarie opulenta,asemanatoare celei transilvane,cu unele particularitati: sosuri si ciorbe indulcite,fripturi savante si pilafuri drese cu verzituri si paprica.( am citat din Radu Anton Roman-Povestile bucatariei romanesti).
     Intradevar,Banatul are o bucatarie bogata,obiceiuri locale stravechi,traditii ramase de la stramosi,altele imprumutate de la imperiile care si-au lasat amprenta culturala,istorica si bucatareasca (tuci,austro-ungari),intr-un tinut variat,stropit de vinuri nobile,numa’ bune la amestecul de mancaruri ce se intind de la valea Cernei pana la cea a Muresului.
  Ca tot am pomenit de mancaruri gatite intr-un spatiu apropiat de inima mea,m-am gandit sa incep cu un pilaf de legume,ghiveci,cum ii spunem noi.
Avem nevoie de:
400  g orez                                      1 gogosar                                                                                         

o bucata de telina                            1 ardei iute 
1  morcov                                           o ceapa rosie                                                             
1 dovlecel mai mic                           o ceapa alba,mare                        

1 pastarnac                                       1 mana de ciuperci                       

un cartof mare                                 1 litru supa de carne                                 
 1 pahar de ulei                                 3-4 rosii(tari dar coapte)
2-3 catei de usturoi                         1 lingura de zahar
sare,piper                                          marar,patrunjel
   Ceapa tocata marunt o punem la rumenit in putin ulei,morcovul,telina, pastarnacul le curatam,le tocam marunt(din cutit) si le punem peste ceapa.Urmeaza gogosarul,rosiile,ciupercile,cartoful, vanata,dovlecelul,ceapa rosie,la fel,toate tocate marunt si aruncate in prajeala.
   Usturoiul tocat foarte marunt,ardeiul iute,se pun odata cu supa de carne peste celelalte ingrediente,urmeaza imediat orezul,sarea,piperul,zaharul,se amesteca din cand in cand,pana incepe sa clocoteasca.
  Se pun toate intr-o cratita la cuptor,cam o jumatate de ora,la foc mic.
  La sfarsit se presara verdeturile tocate marunt(eu am adaugat bulion deasupra ).

Practic,adunam la un loc toate legumele pe care le avem prin camara,la un loc cu orezul si verdeata.
           
   Taine:               
                    - in loc de zahar putem adauga o lingura de miere;
                    - eu am inlocuit gogosarul cu capia rosu(nu ma omor dupa ardei)
                    - rosiile pot fi inlocuite cu pasta de rosii sau bulion de casa
                    -unele retete nu pomenesc de cartof,eu am adaugat pentru ca asa mancam cand eram   mic,la sat.
    Acest amestec de legume cu orez poate fi ideal si ca umplutura pentru dovlecei,tot la cuptor.
   Ghiveciul,odata servit,merge cu un vin rosu,de soi,sau alb,dupa preferinte.

Un comentariu: